Medische ID / ICE contact instellen op je mobiel

ICE staat voor ‘In Case of Emergency’. (In geval van nood)

Stel dat jou iets overkomt terwijl je op straat bent of ergens tussen vreemden.
Wie moet er als eerste gebeld worden als jou iets overkomt?
Mensen die je komen helpen weten niet wat er aan de hand is of wie ze, naast hulpdiensten, moeten bellen in geval van nood.

Op je mobiele telefoon kun je instellen

  • welke personen gebeld moeten worden in geval van nood,
  • aan welke allergieën of ziektes je lijdt,
  • welke medicijnen je gebruikt.

Dit noemen we een Medische ID.

Hieronder kun je stap voor stap lezen hoe je een medische ID instelt op je iPhone of Android toestel.

Iphone

1. Open de Gezondheid-app (te herkennen aan het witte icoon met roze hartje).
2. Tik op rechtsonder in het scherm om het formulier te openen.
3. Zorg dat ‘Toon bij vergrendeling’ boven in het scherm op groen staat. Daarmee zorg je dat iedereen vanuit het vergrendelscherm jouw informatie kan opvragen.
4. Vul je persoonlijke gegevens in.
5. Sla de gegevens op door rechtsboven op ‘Gereed’ te tikken.

Je kunt erg eenvoudig contacten toevoegen die in geval van nood gebeld kunnen worden.
Daarnaast kun je nog aangeven of je donor bent, allergieën hebt en/of medicijnen slikt.

Android

1. Ga naar contacten -> groepen -> ICE contact bij nood.
2. Klik op de button om contact toe te voegen.
3. Klik op contact noodgevallen en selecteer een contactpersoon. Sla je aanpassingen op.

Je zult nu zien dat als je telefoon vergrendeld is, je rechts onderin op noodgeval kunt klikken.
Je kan 1-1-2 bellen maar als je nogmaals links onderin klikt, zie je de ICE contactpersonen.

Bron: https://www.101bhv.nl